Reaching new heights

Torenhoge ambitie. Check. Onderscheidend concept. Check. Innovatieve samenwerking. Check. Vooruitstrevende regio. Check. Geschikte locatie. Check. Interesse van de markt. Check. Alle ingrediënten voor een GO! De partners hebben op 21 december 2017 dan ook met overtuiging besloten werk te gaan maken van de verdere ontwikkeling van The Dutch Mountains, het high tech werk- en verblijfslandschap dat de regio Eindhoven in 2020 gaat verrijken.

Haalbaarheid

De afgelopen anderhalf jaar heeft een vernieuwende samenwerking van technologiebedrijven, dienstverleners, architecten en ontwikkelaars het concept ontwikkeld voor verblijfs- en werklandschap The Dutch Mountains. In deze periode is ook de haalbaarheid van dat concept onderzocht. De resultaten van deze fase zijn positief. Meerdere exploitanten hebben interesse om zich in The Dutch Mountains te vestigen. En de locatie is beschikbaar voor het project. De partners van het project hebben daarom besloten te investeren in de verdere ontwikkeling van dit bijzondere complex.

Data- en ervaringsgedreven ecosysteem

Het project is in meerdere opzichten grensverleggend. In het complex – dat naast een groot park en publieke voorzieningen onder meer ook shortstay faciliteiten, een conferentiecentrum en bedrijfshuisvesting omvat – worden allerlei hightech innovaties toegepast waarmee het symbool staat voor wat de slimste regio ter wereld wordt genoemd. Het gebouw is maximaal zelfvoorzienend, met gesloten kringlopen op het gebied van energie, water, afval en materialen. Een van de ambities is om het gebouw te vervaardigen van massief hout, vanwege het positieve effect op de CO2 depositie. Het wordt daarmee het grootste houten gebouw ter wereld.

The Dutch Mountains onderscheidt zich ook doordat het een totaalsysteem is van diensten. Licht, warmte, voedsel, meubilair, installaties en zelfs de gevels worden als diensten in het project geleverd. Dat maakt het mogelijk dat de software én de hardware met de tijd vervangen kunnen worden. Een voorbeeld: de gevels wekken energie op; als er na een aantal jaar een slimmere gevel beschikbaar is die meer energie levert dan de huidige, dan wordt die omgewisseld (en de oude wordt hergebruikt of verwerkt). Het complex is bovendien volledig datagedreven en ervaringsgestuurd wat bijdraagt aan de ‘upgradeability’. En de omgeving kan voortdurend veranderen: ruimtes kunnen de volgende dag een andere functie hebben dan de dag ervoor en segmenten van het gebouw kunnen meebewegen met veranderende marktomstandigheden.

Het concept is vanaf de start ontwikkeld door technologiebedrijven en dienstverleners die normaal gesproken achteraan in de ontwikkelketen zitten. Zij ontwikkelen samen een nieuw ‘white label’ serviceconcept: een integraal ‘ecosysteem’ van diensten en technologieën waarin de gebruiker centraal staat. Dit nieuwe serviceconcept stelt de individuele gebruiker in staat zo plezierig, comfortabel en gezond mogelijk in het gebouw te verblijven: iedere gebruiker kan invloed uitoefenen op zijn eigen – gepersonificeerde – omgeving. The Dutch Mountains is hierin het platform dat de afstand tussen de gebruikers en aanbieders van diensten zo klein mogelijk maakt. Dit vraagt om een volstrekt nieuw exploitatie- en organisatiemodel; de ontwikkeling daarvan maakt deel uit van het project (inclusief de verkenning van blockchain toepassingen). Om die reden werd het project uitgeroepen tot finalist voor de World Changing Ideas Awards van het mondiaal toonaangevende innovatieplatform Fast Company.

High Tech Excellence

Als onderdeel van de verkenningsfase hebben de initiatiefnemers een technologiescan ontwikkeld met ruim 100 technologieën (op het gebied van onder meer energie, materialen, geveltoepassingen en smart mobility) die toepasbaar zijn in The Dutch Mountains. Het merendeel daarvan is ontwikkeld in de Brainport regio. Door de toepassing van deze (en andere) innovaties in The Dutch Mountains, krijgt het complex een regionale functie als High Tech Excellence Center. De high-tech beleving wordt versterkt door excellente horecavoorzieningen, conferentiefaciliteiten, exhibition spaces en living labs en displayfuncties die het verhaal vertellen van The Dutch Mountains, de Brainport regio en de verschillende high tech innovaties.

Onderdeel van de ambitie van The Dutch Mountains is om een motor te zijn voor de transformatie van het bedrijventerrein De Run naar een nieuw type werklandschap. In 2017 is daarom samen met onder meer ASML, het Maxima Medisch Centrum, de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij en de gemeente Veldhoven een visie voor de ontwikkeling van De Run uitgewerkt. Onderdeel van de visie is het verbeteren van de bereikbaarheid en het ruimte bieden aan smart mobility.

Partners

The Dutch Mountains is een initiatief van BLOC, Studio Marco Vermeulen en Urban XChange. Ontwikkelende partners zijn Asito, Beveco, Dell-EMC, Heyday, Spie en Strukton. Arup en Off Road Innovations zijn de kennispartners.