Fast Company eert The Dutch Mountains

Fast Company eert The Dutch Mountains. Deze bijzondere ontwikkeling in Brainport Eindhoven is uitgeroepen tot finalist van de ‘World Changing Ideas Award’.

Het project The Dutch Mountains is uitgeroepen tot finalist van de ‘World Changing Ideas Award’. Deze prijs is een initiatief van Fast Company, ‘s-werelds grootste progressieve zakelijke mediaplatform met een focus op innovatie in techniek, economie, leiderschap en design. Met de award eert het toonaangevende Amerikaanse magazine bedrijven, projecten en concepten die innovatieve en creatieve oplossingen bieden voor mondiale maatschappelijke problemen.

Ontwerp: Studio Marco Vermeulen

Ontwerp: Studio Marco Vermeulen

The Dutch Mountains is een bedrijfs- en verblijfscomplex dat de regio Eindhoven in 2020 moet verrijken. In het gebouw, dat naast een groot park en publieke voorzieningen onder meer ook longstay- en shortstay faciliteiten, een conferentiecentrum en bedrijfshuisvesting omvat, worden allerlei hightech innovaties toegepast waarmee het symbool staat voor wat de slimste regio ter wereld wordt genoemd. Deze technologieën maken van het gebouw een zeer geavanceerd complex dat een nieuwe standaard zet voor duurzaam ontwikkelen. Het gebouw is maximaal zelfvoorzienend, met gesloten kringlopen op het gebied van energie, water, afval en materialen.

Het project is in meerdere opzichten grensverleggend. Bijzonder is dat het project wordt ontwikkeld door technologiebedrijven, dienstverleners en installatiebedrijven, normaal gesproken bedrijven die achteraan in de ontwikkelketen zitten. Zij ontwikkelen samen een ‘ecosysteem’ van diensten, technologieën en installaties waarin de gebruiker centraal staat. Het systeem stelt de individuele gebruiker in staat zo plezierig, comfortabel en gezond mogelijk in het gebouw te verblijven: iedere gebruiker kan invloed uitoefenen op zijn eigen – gepersonificeerde – omgeving.

Het gebouw wordt om dit gebruikerssysteem heen ontworpen en gebouwd. Uniek is de flexibiliteit van het gebouw. Ruimtes die de ene dag worden ingezet als hotelkamer zijn de volgende dag inzetbaar als conferentie- of bedrijfsruimte. Muren worden verplaatst door robots en het is de bedoeling dat sommige ruimtes zelfs alleen met virtuele ‘wanden’ worden uitgerust, die op ieder moment op iedere plek kunnen worden geplaatst.

The Dutch Mountains onderscheidt zich bovendien doordat het een totaalsysteem is van diensten. Licht, warmte, voedsel, meubilair, installaties en zelfs gevels en grond worden als diensten in het project geleverd. Dat maakt het mogelijk dat de software én de hardware met de tijd vervangen kunnen worden. Een voorbeeld: de gevels wekken energie op; als er na een aantal jaar een slimmere gevel beschikbaar is die meer energie levert dan de huidige, dan moet die kunnen worden omgewisseld. Dit vraagt om een volstrekt nieuw exploitatie- en organisatiemodel. De ontwikkeling van dat model – wat ‘building as a service’ wordt genoemd – maakt deel uit van het project.

The Dutch Mountains is een initiatief van BLOC, Studio Marco Vermeulen en Urban XChange. Ontwikkelpartners zijn AAFM/Asito, Dell Technologies, Beveco en Spie. Arup, de Stichting SlimBouwen, de TU/e en Twice Eindhoven zijn de kennispartners van dit project. Het project wordt ondersteund door de gemeente Veldhoven, de gemeente waarin de ontwikkeling van The Dutch Mountains beoogd is.

Lees hier meer over het project The Dutch Mountains en lees hier meer over de genomineerden van de 2017 World Changing Ideas Award.

Ontwerp: Studio Marco Vermeulen

Ontwerp: Studio Marco Vermeulen