Bloc
Bottom-up onderzoek onderwijshuisvesting

Bottom-up onderzoek onderwijshuisvesting

BLOC voert een bottom-up onderzoek uit bij de gebruikers van onderwijshuisvesting in Almere.

Lees meer

BLOC slaat met ontwerpend onderzoek een brug tussen bestuurlijke besluitvorming en de werkvloer. Zo kunnen de gemeente, schoolbesturen, ondersteunende organisaties en alle andere stakeholders tot betere, gezamenlijke keuzes komen op basis van praktische inzichten.

Uitdagingen komen samen in onderwijshuisvesting

In de snelst groeiende stad van Nederland staan scholen en gemeenten voor complexe keuzes: stijgende vraag naar onderwijshuisvesting, groeiende sociale ongelijkheid, en een nijpend lerarentekort. Tegelijk zijn de middelen beperkt. Het vraagt om gerichte keuzes, met inzicht in wat werkt. En die inzichten halen we als BLOC bij de stakeholders waar het om gaat: kind, gezin, professional en de buurtbewoners.

Onze aanpak

Met ons onderzoeksproject helpen we de gemeente en haar partners om beter beleid te maken, door werkvloer en bestuur systematisch met elkaar te verbinden. BLOC ontwerpt en organiseert dit programma – als onafhankelijk procesregisseur in nauwe samenwerking met gemeenten, schoolbesturen, ondersteunende organisaties zoals De Schoor en Windesheim.

BLOC onderzoekt bottom-up bij de sleutelspelers van onderwijshuisvesting  – de daadwerkelijk gebruikers zoals kinderen, ouders/verzorgers en leerkrachten –  wat er beter kan. De resultaten visualiseren we in heldere illustraties die inzichtelijk maken waar de kansen en knelpunten zitten. Dit brengen we in bij het juiste platform: het Bestuurlijk Overleg Jeugd (BOJ) zodat de bestuurders daar betere besluiten kunnen nemen. Denk aan brede schoolontwikkeling, renovatiekeuzes, passende huisvesting en sociale voorzieningen.

Onze rol

BLOC is trekker van het programma. We ontwerpen het proces, organiseren werksessies, voeren interviews en vertalen de uitkomsten naar beleidstaal en visuele formats. De kracht van onze aanpak zit in de combinatie van:

  • inhoudelijke scherpte én procesregie
  • empathisch contact met professionals én bestuurlijke relevantie
  • visueel ontwerp dat inzichten overdraagbaar maakt

Stakeholders aan het woord

We gaan gericht met kinderen, ouders, professionals en de buurt in gesprek. Een mooi voorbeeld is het gesprek wat we voerden met de Kinderwijkraad, waar we in een uur basisschoolleerlingen hun ideale school lieten tekenen, en dat vertaalden naar linkjes met staand beleid en kansen die we in eerdere onderzoek ophaalden.

Meer weten over dit project of benieuwd naar onze werkwijze? Contacteer Ruben

Ruben Lentz

Ruben Lentz