Waarom?
Risicomanagement helpt om aspecten van tijd en geld beter te beheersen binnen een project, bijvoorbeeld door van tevoren na te denken over mogelijk ongewone gebeurtenissen en door tijdig actie te ondernemen om deze gebeurtenissen te voorkomen of te voorkomen. Het bevordert het vertrouwen in het project (ook bij de klanten en het projectteam), ondersteunt het besluitvormingsproces en bevordert de communicatie binnen een project
Hoe?
Tijdens projecten besteden we in elke fase aandacht aan risicomanagement. We doorlopen de volgende stappen in een cyclisch proces.
1- Identificeren van de belangrijkste risico’s
We inventariseren de belangrijkste risico’s voor het project. We benaderen de risico’s vanuit verschillende invalshoeken (financieel, juridisch, technisch, organisatorisch, ruimtelijk en sociaal).
2- De risico’s waarderen
We waarderen de risico’s op basis van de waarschijnlijkheid dat ze voorkomen (0-25% / 25-50% / 50-75% / 75-100%) X de ernst van de gevolgen. De gevolgen onderscheiden zich van de aspecten:
- Tijd (bijvoorbeeld: vertraging 0-3 maanden / 3-6 maanden / 6-12 maanden /> 12 maanden).
- Geld (bijvoorbeeld: extra kosten 0-0,5 miljoen / 0,5 miljoen – 2 miljoen / 2 miljoen – 5 miljoen /> 5 miljoen).
3- In kaart brengen van beheersmaatregelen
Voor elk risico brengen we een reeks beheersmaatregelen in kaart. We bepalen ook wie de beheersmaatregelen daadwerkelijk gaat uitvoeren.
4- Implementatie van controlemaatregelen
De verantwoordelijke teams en individuen zorgen ervoor dat de maatregelen daadwerkelijk worden genomen.
5- Evaluatie van beheersmaatregelen
We controleren regelmatig of de beheersmaatregelen zijn uitgevoerd en of de maatregelen het gewenste effect hebben gehad.
6- Voer een update-risicoanalyse uit
Na evaluatie van de beheersmaatregelen werken we de lijst met risico’s bij, zoals deze oorspronkelijk uit de risicoanalyse voortkwam. Dit houdt in dat we inschatten welke risico’s nog wel en welke niet kunnen voorkomen. Ook inventariseren we mogelijke nieuwe risico’s en voegen deze toe aan de lijst.
Online werken? Geen probleem.. In sommige gevallen zelfs beter!
Waarom BLOC?
We zijn een team met een zeer brede on- en offline skillset, waaronder: ingenieurs, ontwerpers, vrijetijdsdeskundigen, juristen, financiĆ«le experts, planners, noem maar op. We passen risicomanagement toe in alle fasen van de projecten waarbij we betrokken zijn. En we hebben de risico’s van grote projecten voor verschillende gemeenten en provincies (zoals de gemeente Venlo en de provincie Zuid-Holland) in kaart gebracht. We zijn creatieve ondernemers. Maar we zijn ook risicomanagers!
Benieuwd naar wat wij voor jou kunnen doen? Neem contact op met onze specialisten!
Lennart Graaff
- lennart@bloc.nl
- +31 6 52 30 16 64