De stedeling in 2028

Wat is de toekomst van onze stad? En vooral: hoe ziet het leven van de stedeling er dan uit? BRAND The Urban Agency, onze partner in onder meer Bright Park, bestaat 10 jaar. Op 15 februari hebben we dat gevierd en stonden we stil bij de stad en de stedeling van 2028.

BRAND wil in 2028 het leven van 28 miljoen stedelingen beter of leuker hebben gemaakt. Dat was het vertrekpunt voor een inspirerende talkshow, geleid door journalist Tracy Metz, onder meer bekend van live talkshow en online magazine Stadsleven. Het decor werd gevormd door BlueCity, een ‘speeltuin voor circulaire bedrijven’. Vijf sprekers deelden hun visie vanuit expertises zoals klimaat, cultuur en mobiliteit. Siemen Cox, oprichter van rotterzwam en initiatiefnemer van BlueCity en medeoprichter van Coffee Based, deelde zijn aanstekelijke verhaal over voedsel en afval in de stad van de toekomst. En projectontwikkelaar Vincent Taapken (New Industry Development) deed een oproep te stoppen met het bouwen van parkeergarages. “Als je nergens kunt parkeren, wordt het hebben van een auto een stuk minder aantrekkelijk”.

Lennart Graaff nam de bezoekers mee in een trip langs radicale steden. Van Jackson Mississippi (de meest radicale stad op aarde) via Oslo (waar elektrisch rijden enorm wordt gestimuleerd) en Tallinn (waar al het openbaar vervoer gratis is gemaakt) tot aan Schagen (waar alle uitgaven op de gemeentebegroting worden getoetst aan de vraag of de burger er werkelijk gelukkiger wordt). Dat was de opmaat voor een levendige discussie over radicale projecten (zoals de Dutch Windwheel, Dutch Mountains en Atlas) en gelukkige stedelingen.

Bekijk hier de video.