
Parkeer- en geleidingsmanagement
BLOC ontwikkelt in Kinderdijk een toekomstbestendige aanpak voor parkeer- en geleidingsmanagement die bezoekerssturing, bereikbaarheid en leefbaarheid in balans brengt.
Lees meerKinderdijk is wereldberoemd om haar molens en watermanagement, maar kampt tegelijkertijd met toenemende drukte, piekbelasting en een infrastructuur die niet is gebouwd op internationale bezoekersstromen. In dit kwetsbare werelderfgoed gebied werkt BLOC aan slimme sturing van bezoekers én verkeer, gericht op het vinden van balans tussen bezoekersdrukte, bereikbaarheid en leefbaarheid.
Mobiliteit staat hierbij centraal als onderdeel van een bredere opgave rond gebiedsbeleving, erfgoed en leefkwaliteit, voortbouwend op het eerder ontwikkelde perspectief op bezoekersmanagement. BLOC begeleidt het gebiedsbrede proces om te komen tot een uitvoerbaar en gedragen plan voor mobiliteitssturing, waarin de aanpak van auto’s, campers en parkeerplaatsen nadrukkelijk wordt verbonden met gedrag, technologie en de ontmoeting tussen bezoeker en bewoner.
“De grootste druk zit slechts in een paar piekmomenten per jaar. Juist dat moet slimmer worden geregisseerd”
Bezoekersexplosie op een kwetsbare dijk
Met meer dan 800.000 bezoekers (incl. passanten) per jaar, vaak geconcentreerd in enkele piekmomenten, ontstaat druk op bereikbaarheid, veiligheid en beleving. Tegelijk gebruiken bewoners, toeristen, ondernemers en werknemers het gebied op heel verschillende manieren.
Het parkeer- en geleidingsvraagstuk is daarom geen kwestie van “meer asfalt”. Het vraagt om regie op tijd, ruimte en gedrag, met oog voor erfgoed, ecologie en gebruik.
Er gebeurt al veel en dat mag gezien worden
De afgelopen jaren is in Kinderdijk (en omgeving) al veel in gang gezet: van parkeersystemen en watergebonden mobiliteit tot gedragsinterventies, uitbreiding van voorzieningen en scenario-onderzoek. Die combinatie van denken én doen maakt deze aanpak uniek. Dit alles vindt plaats vanuit een brede samenwerking tussen de Stichting Werelderfgoed Kinderdijk (SWEK), beide betrokken gemeenten, de Provincie Zuid-Holland, Het Waterschap Rivierenland en De Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed.
Andere toeristische- en erfgoedlocaties kunnen hier veel van leren, over samenwerking, sturing en de moed om keuzes te maken. Kinderdijk is daarmee niet alleen een bestemming, maar ook een voorbeeld.
Samen met de regio, niet eroverheen
Het traject is opgebouwd rondom de hierboven omschreven samenwerking. Maar ook met mobiliteitsexperts en technologiepartners bouwden we via interviews en scenario’s aan een gedeeld toekomstbeeld.
We hebben oplossingen onderzocht zoals:
- Realtime verkeersgeleiding
- Gedragssturing via apps
- Overstappunten en communicatie die mensen daadwerkelijk in beweging zet
Niet technologie om de technologie, maar altijd in dienst van een betere ervaring. Zoals het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen stelt: “Mensen zijn best bereid hun gedrag aan te passen, als het alternatief, de timing en het verhaal klopt.”
Naar een concreet maatregelenpakket
Het resultaat van dit traject is een gedragen pakket van maatregelen: uitvoerbaar, meetbaar en flexibel. Geen dichtgetimmerd einddocument, maar een levend plan dat meebeweegt met de opgaven in het gebied.
Kinderdijk laat hiermee zien dat erfgoed en bereikbaarheid heel goed samen kunnen gaan, mits je mobiliteit ziet als onderdeel van de totale beleving, en met het gebied werkt in plaats van eroverheen.
Ook aan de slag met parkeer- en geleidingsmanagement in een erfgoedgebied? Contacteer Fred!
Fred Witte
- fred@bloc.nl
- +31 6 16 21 67 79